W związku z Art. 88. ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t.j. Dz.U. z 2024r., poz. 1292) każda jednostka organizacyjna posiadająca zabytki oraz jednostki administracji publicznej, zobowiązane są do opracowania oraz aktualizacji w ustawowym terminie „Planu ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych”. Termin ten został określony w § 5 ust.1 Rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 25 sierpnia 2004 r. w sprawie organizacji i sposobu ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2004 r. Nr 212, poz. 2153) zwanego dalej „Rozporządzeniem”.

Na podstawie § 5. ust. 1 Rozporządzenia, plany po opracowaniu i uzgodnieniu z określonymi   w § 4 ust. 1, ust. 2 oraz ust. 3 organami ochrony zabytków, podlegają corocznej aktualizacji w terminie do dnia 31 marca każdego roku, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego.

Obowiązek sporządzenia i aktualizacji planów spoczywa na niżej wymienionych organach administracji publicznej:

  • Staroście powiatowym w odniesieniu do Powiatowego planu ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych;
  • Wójcie, burmistrzu lub prezydencie miasta w odniesieniu do Gminnego planu ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych;
  • Kierowniku jednostki organizacyjnej posiadającej zabytki ruchome w odniesieniu do Planu ochrony zabytków ruchomych na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych;
  • Kierowniku jednostki organizacyjnej posiadającej zabytki nieruchome w odniesieniu do Planu ochrony zabytków nieruchomych na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych.

Zgodnie z zapisami § 5. ust. 2. ww. Rozporządzenia plany ochrony opracowuje się:

  1. na poziomie jednostki organizacyjnej w trzech egzemplarzach, z tym że:
    • pierwszy egzemplarz pozostaje u opracowującego,
    • drugi egzemplarz przekazuje się właściwemu terenowemu organowi obrony cywilnej (po uchyleniu 23 kwietnia 2022 r. ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz części aktów wykonawczych, w szczególności dotyczących obrony cywilnej, wydanych w trybie delegacji ustawowej) egzemplarz nie podlega przekazaniu organowi obrony cywilnej i pozostaje u opracowującego,
    • trzeci egzemplarz przekazuje się właściwemu organowi ochrony zabytków;
  2. na poziomie gminy i powiatu w dwóch egzemplarzach, z tym że:
    • pierwszy egzemplarz pozostaje u opracowującego,
    • drugi egzemplarz przekazuje się właściwemu wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków.

W celu ujednolicenia procesu uzgadniania przez Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków wyszczególnionych planów, poniżej zamieszcza się wzory wszystkich niezbędnych dokumentów, z zastrzeżeniem obowiązku ich stosowania.

Aby uzgodnić Plan ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych, wymagane jest opracowanie go na podstawie załączonych wzorów (z uwzględnieniem wszystkich zawartych w nich wymagań) i przekazanie kompletnego dokumentu w trybie roboczym w edytowalnej wersji, wraz z wymaganymi załącznikami na adres e-mail: info@mwkz.pl

Po uzyskaniu akceptacji treści dokumentu w trybie roboczym, przekazana zostanie zwrotna odpowiedź e-mail o możliwości przesłania do tutejszego urzędu planu ochrony zabytków w formie papierowej, celem jego uzgodnienia.

Plan ochrony zabytków nieruchomych na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych

Plan ochrony zabytków ruchomych na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych

Gminny/powiatowy plan ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych

Comments are closed.

Close Search Window